Maanantai:
16.
kansainvälinen kesäkoulu Lapin yliopistolla käynnistyi hiukan
jännittyneissä mutta iloisissa tunnelmissa. Kesäkoulun johtaja
Stanley L. Witkin Vermontin yliopistosta USA:sta toivotti kaikki
opiskelijat lämpimästi tervetulleiksi kesäkouluun, ja rohkaisi
myös vähemmän englantia käyttäneitä tekemään parhaamme
osallistuessaan keskusteluihin.
Kesäkoulussa
oli tänä vuonna noin 80 osallistujaa, jotka tulivat Suomen lisäksi
yhdeksästä eri maasta: USA:sta, Hong Kongista, Iso-Britanniasta,
Saksasta, Itävallasta, Japanista, Kiinasta, Vietnamista ja
Romaniasta.
Witkin
kertoi puheenvuorossaan sosiaalityön globaalista näkökulmasta ja
oli esiintymisessään innostava ja asiantunteva. Hänen englannin
puheensa oli helposti seurattavaa ja ymmärrettävää. Hänen
luennossaan kuvattiin, miten kansainvälisen sosiaalityön ja
globalisaation voi nähdä ja kuinka globalisaatio vaikuttavaa
sosiaalityöhön. Witkin kannusti meitä kuitenkin kyseenalaistamaan
automaattisen näkemyksen muodostuksen. Aihepiiriin perehtyminen ja
reflektointi ovat tärkeätä ennen asiasta vakuuttumista.
Marjaana
Seppäsen erittäin mielenkiintoisen luennon aiheena oli Suomi
pohjoismaisena hyvinvointivaltiona. Aluksi hän kertoi muun muassa
Suomen historiasta ja sodan vaikutuksesta Rovaniemeen. Puheen
keskiöissä oli pohjoismainen hyvinvointivaltiomalli. Luennoitsijan
näkemys oli kuitenkin kriittinen Suomen hyvinvointijärjestelmää
kohtaan. Tunnusmerkit täyttyvät vielä, mutta todellisuutta
haastavat esimerkiksi globalisaatio ja Suomen Euroopan unionin
jäsenyys.
Iltapäivällä
koko joukko sosiaalityön opiskelijoita jaettiin kahdeksaan ryhmään.
Työpajoissa keskusteltiin sosiaalityön koulutuksesta eri maissa,
miksi oli valinnut sosiaalityön opinnot ja miten sosiaalityö
nähdään omassa maassa. Useamman opiskelijan motiiveina
sosiaalityön opintoihin oli vaikeassa elämäntilanteessa olevien
ihmisten ja perheiden auttaminen.
Sosiaalityötä
tehdään erilaisilla tavoilla jokaisessa maassa. Vietnamissa
sosiaalityö nähtiin vain hyväntekeväisyystyönä, jota
harjoitetaan vapaaehtoisten voimin. Itävallassa korostui
konservatiivinen hyvinvointivaltiomalli, jossa perinteiden,
yhteisöllisyyden ja uskonnon korostaminen ovat tärkeitä arvoja.
USA:ssa yliopisto-opinnot maksavat paljon, joten sosiaalityön
maisteriopinnot ovat useamman opiskelijan tavoitteena, sillä ne
takaavat paremmat mahdollisuudet työmarkkinoilla sekä paremman
palkan.
Maanantai päättyi rentoon ”welcoming” tilaisuuteen, jonne kaikki
osallistujat olivat tervetulleita. Ilta sujui nopeasti pientä
iltapalaa nauttien ja toisiin tutustuen. Kaikki odottivat kesäkoululta mielenkiintoisia keskusteluja, innostavia luentoja ja
mukavaa yhdessäoloa. Odotukset kansainvälisestä illasta sekä
”pot luck dinneristä” olivat suuret. Moni maa olikin
valmistautunut näihin huolella kantaen matkalaukut pullollaan
eksoottisia ruokalajeja sekä rekvisiittaa iltaohjelmiin.
Annukka Pöykkö,
Mari Hast, Marjo Mutanen, Pauliina Kemppainen ja Sari Della Spina
Tiistai:
Vanhemmuuden
tukeminen
Tiistai
aamun aloitti Tri. Sandra Tsang Hong Kongin yliopistosta luennoimalla
aiheesta ”Theory and Evidence-Informed Parent families in Hong
Kong.
Sandra
kertoi elämästä Hong Kongissa. Kunnallisiin asuntoihin voi joutua
jonottamaan jopa 5-6 vuotta. Asunnot Hong Kongissa ovat todella
pieniä. Sandra toi esille, miten vanhemmat kilpailuyhteiskunnassa
haluavat varmistaa lapsilleen hyvän tulevaisuuden valmentamalla
lapsia tavoitteellisesti esimerkiksi harrastusten avulla. Esille tuli
käsite 'helikopterivanhempi'. Käsitteellä tarkoitetaan vanhempia,
jotka tekevät kaikkensa lastensa menestyksen eteen. Suomessa
käytetty termi on curling- vanhemmuus, johon liitetään myös
lasten suojeleminen pettymyksiltä ja vastoinkäymisiltä.
Kiinasta
Hong Kongiin tulee myös köyhiä perheitä paremman elintason
toivossa. Äidit jäävät lasten kanssa kotiin ja isät tekevät
pitkiä työpäiviä. Perheillä on vaikeuksia sopeutua uuteen
yhteisöön ja hongkongilaiseen elämäntapaan. Hong Kong on tukenut
kiinalaisten lasten vanhempia erilaisten projektien avulla
esimerkiksi esikoulun aloittamisessa, terapian saamisessa sekä
opiskelun aloittamisessa.
Hong
kongin opiskelijat kertoivat meille paneelissaan Hong Kongin
vanhenevasta väestöstä. Hong Kongissa haasteena on eliniän nousu,
kuten länsimaissa. Opiskelijat olivat valinneet positiivisen
näkökulman aiheeseen, joten esitys antoikin monipuolisen ja
mielenkiintoisen kuvan niistä mahdollisuuksista, joita kasvava,
hyvin koulutettu ja hyväkuntoinen vanhusväestö yhteiskunnalle
tuottaa. Heidän on ensisijaisen tärkeää löytää mielekästä
tekemistä kiireisten työvuosien jälkeen. Eläkeläiset ovat
nykyisin aktiivisia lastenlastensa hoitajia sekä erilaisissa
vapaaehtoistöissä. Jokainen voi tuntea itsensä tärkeäksi.
Enni
Mikkonen luennoi meille naisten oikeuksista nepalilaisessa
kulttuurissa. Ennin luento alkoi mielenkiintoisesti. Kuulimme Nepalin
olevan 'maailman katto', jossa on monipuolinen luonto vuorista
sademetsään. Ennin etnografinen tutkimus on vaatinut häneltä
pitkäaikaista oleskelua, havainnointia ja keskusteluja Nepalissa.
Näin hän on perehtynyt naisten yhteisöihin maaseudulla sekä
naisten vahvuuksiin arjessa. Enni johdatti meidät kertomustensa
kautta ymmärtämään nepalilaisten naisten ja tyttöjen asemaa.
Suomalaiset
opiskelijat kertoivat meille opiskelijapaneelissa suomalaisesta
sosiaalityöstä, sosiaalityön opiskelemisesta Suomessa sekä
esimerkkejä työelämästä. Kansainvälisen kesäkoulun toinen
päivä tarjosi meille mielenkiintoista, uutta tietoa Hong Kongista
ja sosiaalityöstä siellä. Suomalaiset opiskelijat edustivat meitä
suomalaisia kunniakkaasti ja tyylillä.
Eija
Kvist, Tarja Tihinen, Johanna Majala ja Arja Kasurinen
Keskiviikko:
Keskiviikko
oli sosiaalityön kansainvälisessä kesäkoulussa
Itävalta-painotteinen. Huomiomme kiinnittyi erityisesti
samankaltaisuuksiin ja toisaalta eroihinkin suomalaisissa ja
itävaltalaisissa tavoissa järjestää sosiaalityön opintoja ja –
käytäntöjä.
Meidät
suomalaisina opiskelijoina yllätti tieto, että Itävallan
Vorarlbergin yliopistoon kuulosti olevan paljon vaikeampi päästä
opiskelemaan sosiaalityötä kuin tänne Suomeen. Hakijoilla on
olemassa muutamia eri ”väyliä”, joiden kautta he pääsevät
eteenpäin monivaiheisessa hakuprosessissa: ylioppilastutkinto,
kandidaatin
tutkinto sosiaalityöstä tai kaksi jonkinlaista vaihtoehtoista
koetta. Myös työkokemus voi olla hyödyksi prosessissa. Lisäksi
hakija tarvitsee cv:n ja motivaatiokirjeen, jonka lisäksi hän ottaa
osaa varsinaiseen pääsykokeeseen, mikä on eräänlainen
älykkyystesti. Kokeessa hyvin menestyneet haastatellaan kahden
henkilön toimesta (koulun edustaja ja käytännön työntekijä),
joka on viimeinen vaihe hakuprosessia.
Suomessa
sosiaalityötä yliopistoon pääsee opiskelemaan, jos läpäisee
pääsykokeen, joka koostuu yleensä vain luetusta kirjallisuudesta
ja pienestä aineistotehtävästä. Pohdimme, että Itävallan
järjestelmä on siinä mielessä parempi, että soveltuvuuttakin
alalle testataan haastattelulla ja motivaatiokirjeellä, joita
Suomessa ei ole laisinkaan.
Itävaltalaiset
opiskelijat kertoivat myös opiskelijajärjestöstään SÖPSS:stä.
Sen rooli on olla aktiivinen ja kriittinen toimija sosiaaliekonomissa
ja sosiaalipoliittisissa kysymyksissä. SÖPPS on hyvin tuore
opiskelijajärjestö ja vastaa meidän Lapin yliopiston sosiaalityön
opiskelijoiden Lyhty ry:tä. Meille tuli olo, että meidän
ainejärjestöstämme ei välttämättä ole niin aktiivinen
yhteiskunnallisissa kysymyksissä kuin itävaltalaisten järjestö
vaikutti olevan.
Saimme
kuulla myös hieman itävaltalaisesta sosiaalityön käytännöistä
Johanna Hefelin kerrottua alaikäisten turvapaikanhakijoiden
tilanteesta Itävallassa. Luento oli siinä mielessä valaiseva, että
osalla ryhmästämme oli käsitys, ettei Suomessa olisi ollenkaan
lapsia, jotka tulevat tänne turvapaikanhakijoina ilman vanhempia.
Luennon johdosta asiasta tuli otettua selvää, ja todettua, että
kyllä Suomessakin tällaista on.
Yksi
mielenkiintoinen ero Itävallan ja Suomen sosiaalityön välillä on
vapaaehtoisten ja järjestöjen roolit hyvinvointijärjestelmässä.
Itävaltalaiset opiskelijat ja opettajat sanoivat heidän koko tämän
hetkisen hyvinvointijärjestelmän hajoavan ilman vapaaehtoisten
panosta. Suomessa vapaaehtoisia ei vielä nähdä rinnakkaisina
toimijoina ammattilaisten rinnalla samalla laajuudella kuin
Itävallassa. Lisäksi sosiaalityön rooli Itävallassa tuntui olevan
jalkautuvampi. Itävallassa sosiaalityöntekijä tekee esimerkiksi
perhetyössä enemmän niitä tehtäviä, jotka Suomessa kuuluvat
sosionomi (AMK)-tutkinnon suorittaneille.
Tämän antoisan
”Austrian dayn” perusteella huomasimme, että itävaltalainen
sosiaalityö on hyvin paljon samankaltaista kuin meillä, painottuen
kuitenkin ehkä jonkin verran käytännönläheisempään ja
toiminnallisempaan työorientaatioon kuin Suomessa.
Anna
Kylmänen, Kirsi Aatsinki, Riikka Ylisaukko-oja, Reeta
Laitinen, Johanna Rissanen
Torstai:
Kesäkoulun neljäs päivä tarjosi mielenkiintoisia näköaloja Saksan ja Yhdysvaltojen hyvinvointi- ja sosiaalipalvelujärjestelmiin. Olemme pohtineet tässä blogikirjoituksessa sosiaalipalvelujen järjestämistä sekä sosiaalityön koulusta Saksan osalta, joka on verrattain erilainen kuin meillä Suomessa.
Kesäkoulun neljäs päivä tarjosi mielenkiintoisia näköaloja Saksan ja Yhdysvaltojen hyvinvointi- ja sosiaalipalvelujärjestelmiin. Olemme pohtineet tässä blogikirjoituksessa sosiaalipalvelujen järjestämistä sekä sosiaalityön koulusta Saksan osalta, joka on verrattain erilainen kuin meillä Suomessa.
Kasselin yliopiston opiskelijat kertoivat sosiaalityöstä Saksassa ja nostivat esille keskustelua sosiaalityöntekijöiden palkkauksesta ja koulutuksen riittävyydestä suhteessa työn vaativuuteen. Lisäksi paneeli herätti keskustelua vapaaehtoisten merkityksestä sosiaalipalveluiden ylläpitäjinä Saksassa. Koulutus Saksassa on suomalaista sosiaalityön koulutusta lyhyempi ja käytäntöpainotteisempi. Voiko siis suomalaista koulutusta lyhyempi koulutus tarjota todella pätevyyden alalle, jossa vaaditaan moniosaamista sosiaalisten ongelmien alueelta? Suomessa koulutus on tieteellisempi ja täällä pyritään myös tutkivaan otteeseen sosiaalityössä.
Suomalainen
sosiaalityön koulutus tarjoaa mielestämme alan moninaisuuteen
nähden liian vähän käytännön opetusta. Tällä hetkellä iso
osa opiskelijoista käy töissä opintojen ohella. Toisaalta
opintojen ja työelämän yhtäaikaisuus syventää oppimista ja luo
kokemuksen kautta syvempää ymmärrystä myös teoreettiselle
ajattelulle, mutta samalla se kuitenkin mahdollisesti hidastaa
opiskelutahtia ja valmistuminen voi viivästyä. Jos
käytännönopetusta olisi enemmän tarjolla aikana, niin voisimme
kuvitella, että opiskelijat olisivat paremmin valmiita
vastaanottamaan sosiaalityön moninaisen työskentelykentän ja
kohtaamaan myös ammatilliset haasteet varmemmalla otteella. Ehkä
suomalainen sosiaalityön koulutus voisi ottaa oppia Saksan
koulutusjärjestelmästä?
Suomessa
sosiaalipalvelut rakentuvat eritavoin kuin Saksassa, eikä Suomessa
vapaaehtoisvoimin tapahtuvaa sosiaalipalveluiden tuottamista esiinnyt
niin paljon. Suomessa väestön vanhenemisen myötä on yhä enemmän
vanhuksia, jotka tarvitsevat tukea selviytyäkseen arjen haasteissa.
Voitaisiinko Suomessa kehittää vapaaehtoistyötä ja sen
hyödyntämistä vanhusten tukemiseksi kauemmin kotona? Miten
saksalaismallinen ”vapaaehtoisten armeija” saataisiin koottua
Suomessa, jossa vapaaehtoistyön tekeminen ei ole yhtä selvä asia
kuin Saksassa, jossa lähes jokainen ihminen tekee jossain vaiheessa
elämäänsä edes jonkin verran vapaaehtoistyötä. Suomessa
vapaaehtoistyö on pitkälti kuitenkin pohjautunut vapaa-ajan ja
urheilutoiminnan parissa vapaaehtoistyöhön. Naiset ovat Suomessa
tehneet kuitenkin myös vapaaehtoistyötä sosiaalialan järjestöissä.
Voitaisiinko siis valjastaa naiset tekemään vapaaehtoistyötä
yhteiskuntamme hyväksi? Olisi mielenkiintoista tietää, miten
Saksassa vapaaehtoistoiminnan yleisyys on vaikuttanut esimerkiksi
nuorison työllistymiseen ja heidän mielenkiintoonsa työelämää
kohtaan.
Anna Haukipuro, Kirsi Jehimoff, Maija Poukkula ja Veera Rinne
Viikko
oli erittäin antoisa ja avartava. Monenlaisia tunteita ja ajatuksia
on herännyt, ne ovat vieneet meitä naurusta ja innostuksesta
ahdistukseen ja suruun. Ajatukset ovat käynnistyneet ja saaneet
meitä pohtimaan kriittisestikin. Mahtava viikko ja ehdottomasti
osallistumisen arvoinen kokemus!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti