Sosiaalityötä kahden kulttuurin keskellä
Kulttuurienväliset kohtaamiset ovat osa sosiaalityön
arkea. Monikulttuurisesta sosiaalityöstä puhuttaessa monelle tulee kenties
ensimmäisenä mieleen maahanmuuttajien parissa tehtävä sosiaalityö. Harvemmin
ehkä ajatellaan, että monikulttuurista sosiaalityötä tehdään myös esimerkiksi
maamme perinteisten vähemmistöjen parissa.
Pohjois-Suomessa sosiaalityö kohtaa
saamelaisen kulttuurin. Saamelaiset ovat Pohjoismaiden ainoa alkuperäiskansa.
Heillä on oma kieli ja kulttuuri, jota sosiaalityössä jo lainsäädännön pohjalta
on huomioitava (esim. Saamen kielilaki 1086/2003; Sosiaalihuollon asiakaslaki 22.9.2000/81).
Mutta mitä erityistä saamelaisten
parissa tehtävässä sosiaalityössä on? Vai onko siinä mitään erityistä? Onko
saamelaisilla asiakkailla kenties joitain erityistarpeita, joita sosiaalityössä
tulisi huomioida?
Näihin kysymyksiin olen etsinyt vastauksia Pro gradu-tutkielmassani
(Järvensivu 2014) haastattelemalla saamelaisten parissa työskenteleviä
sosiaalityöntekijöitä.
Saamelaissosiaalityön
erityiskysymykset
Tutkimuksen tuloksista on ymmärrettävissä,
että saamelaissosiaalityö ei käytännön toteutukseltaan merkittävästi poikkea
muusta sosiaalityöstä. Saamelaissosiaalityössä painottuu sosiaalityölle
yleensäkin tärkeitä arvoja ja lähtökohtia. Näitä ovat esimerkiksi
asiakaslähtöisyys ja asiakkaan kokonaisvaltainen huomioiminen. Samanaikaisesti
tutkimustulokset osoittavat, että saamelaissosiaalityössä on erityiskysymyksiä.
Kielikysymykset, saamelaisten historia ja kulttuurille ominaiset kommunikaatio-
ja vuorovaikutuspiirteet ovat tutkimuksen perusteella erityisiä
saamelaissosiaalityölle.
Saamelaissosiaalityön
erityiskysymykset eivät kuitenkaan näyttäydy yksiselitteisinä tutkimusaineistossa.
Kysymys omakielisistä sosiaalityön palveluista on hyvä esimerkki tästä.
Omakielisen palvelun merkitys ei näyttäydy itsestäänselvyytenä
sosiaalityöntekijöiden puheissa. Sosiaalityöntekijät enemmänkin pohtivat ja neuvottelevat
siitä, kenelle omakielinen palvelu sosiaalityössä on välttämätöntä. Omakielisyyttä sosiaalityössä ei siten nähdä
itseisarvona, vaan neuvoteltavissa olevana asiana.
Saamelaissosiaalityön
erityiskysymyksenä näyttäytyy myös se, että saamelaisen asiakkaan tarpeet eivät
välttämättä ole samanlaisia kuin suomalaisen asiakkaan. Saamelaiset elävät
suomalaisessa yhteiskunnassa ja saamelaissosiaalityötä tehdään suomalaisen
yhteiskuntajärjestelmän arvojen ja normien mukaisesti. Saamelaisen asiakkaan
kohtaaminen suomalaisessa yhteiskuntajärjestelmässä ei välttämättä ole
yksinkertainen yhtälö. Tutkimukseen osallistuneiden sosiaalityöntekijöiden puheista
ilmenee esimerkiksi, että sosiaalityön tietopohja ei aina sovellu saamelaisyhteisöön
ja että sosiaalityöntekijät soveltavat ja räätälöivät sosiaalityön tietoa ja
käytäntöjä saamelaiseen kulttuuriin sopiviksi.
Saamelaiset
asiakkaat ovat keskenään erilaisia
Sosiaalityön asiakkaat
eivät ole keskenään samanlaisia ja tämä koskee myös saamelaisia asiakkaita. Vallitseva
saamelaisdiskurssi on kuitenkin tuottanut melko homogeenisen kuvan
saamelaisista. Tämän pohjalta rakentuu käsitys, että kaikki saamelaiset jakavat
saman menneisyyden, kulttuurin, kokemukset ja identiteetin. Tämä kuitenkin
peittää saamelaisten moninaisuuden alleen, eikä kaikkien saamelaisten
välttämättä ole helppo samaistua tähän kuvaan. (Valkonen 2009, 13, 15–16.)
Tutkimuksen osallistuneet
sosiaalityöntekijät painottavat saamelaisuuden moninaisuutta. Saamelaisuuden
eroja ilmenee niin yhteisöllisellä kuin yksilöllisellä tasolla muun muassa
kielitaidossa, elinkeinoissa ja kulttuurisissa tavoissa. Saamelaisuuden
moninaisuus näyttäisi johtavan siihen, että saamelaisuutta on vaikea yleistää
ja sitä myötä myös yleisesti pätevien teorioiden ja työmenetelmien kehittäminen
on haastavaa.
Saamelaissosiaalityön ei-erityisyys
Tutkimusaineistosta
paikantuu myös saamelaissosiaalityön ei-erityisyys, jonka pohjalta
saamelaissosiaalityön ja muun sosiaalityön välillä ei nähdä olevan merkittäviä
eroja. Tasa-arvoon liittyvät kysymykset
ovat vahvasti kytköksissä saamelaissosiaalityön ei-erityisyyteen. Ajatus
tasa-arvosta saa haastateltujen sosiaalityöntekijöiden puheissa erilaisia
merkityksiä. Esimerkiksi saamelaisen asiakkaan kulttuuritaustaa ei tasa-arvoa
painottavasta näkökulmasta nähdä merkityksellisenä sosiaalityössä.
Asiakkaan
kulttuuritaustalla ei välttämättä olekaan merkitystä sosiaalityön kohtaamisessa
ja siten sen huomioiminen ei aina ole tarpeellista. Liiallinen kiinnittyminen
asiakkaan kulttuuritaustaan voi pahimmillaan johtaa jopa erilaisuuden
tuottamiseen. Samanaikaisesti on
kuitenkin muistettava, että tärkeä osa yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta on
yhteiskunnallisen erilaisuuden tunnustaminen.
Sosiaalityössä
erikulttuuristen asiakkaiden kanssa, haasteena näyttäisi olevan tasapainon
löytäminen asiakkaiden erilaisuuden ja samanlaisuuden huomioimisen välille.
Erilaisuuden liiallinen korostaminen voi johtaa stereotypioimiseen, ja asiakas saattaa
kokea hänestä tuotetun erilaisuuden vieraaksi. Samanlaisuuden korostamisen
seurauksena saatetaan puolestaan ohittaa asiakkaan mahdolliset erityistarpeet.
Miten saamelaissosiaalityötä tulisi toteuttaa?
Tutkimuksen
perusteella väitän, että saamelaissosiaalityötä tulee lähestyä niin yhteiskunnalliselta,
yhteisölliseltä kuin yksilölliseltä tasolta.
Yhteiskunnallinen taso määrittää pitkälti saamelaissosiaalityön
reunaehdot. Suomalaisiin arvoihin ja normeihin perustuva ja suomalaisiin tarpeisiin
vastaava sosiaalityö ei kuitenkaan välttämättä kohtaa saamelaisen asiakkaan
arvoja, normeja ja tarpeita. Tämän vuoksi tarvitaan julkista keskustelua saamelaissosiaalityön
kehittämistarpeista.
Yhteisöllisellä
tasolla puolestaan on mahdollista luoda saamelaissosiaalityön viitekehys.
Viitekehys rakentuu esimerkiksi saamelaisten historiaan ja kulttuuriin
pohjautuvasta tiedosta. Tärkeä osa viitekehystä on myös kielellisen
ulottuvuuden huomioiminen. Tutkimuksen perusteella saamen kieli ei ole
ehdottoman keskeinen sosiaalityössä, vaan kielen merkitys määrittyy tilannekohtaisesti.
Saamelaisten asiakkaiden kielenkäyttötarpeet ja siihen liittyvät toiveet ovat
erilaisia. Tämän moninaisuuden huomioiminen on oleellinen
saamelaissosiaalityössä.
Saamelaissosiaalityön viitekehystä
luodessa haasteena on kuitenkin stereotypioiden välttäminen. Siksi yksilöllisen
tason huomioiminen on kenties kaikista tärkeintä. Yksilöllisellä tasolla
huomioidaan saamelaisen asiakkaan ainutlaatuisuus ja työskennellään
kokonaisvaltaisesti. Tästä näkökulmasta saamelaissosiaalityön keskeiseksi
kysymykseksi tulee, miten yksilö haluaa hänen kulttuurinsa tai äidinkielensä
huomioitavan sosiaalityössä. Kulttuurisensitiivinen kohtaaminen voi merkitä hyvin
erilaisia asioita eri asiakkaille. Asiakkaalle kulttuuristen erityispiirteiden
huomioimisen merkitys saattaa laajuudeltaan vaihdella suuresti riippuen
esimerkiksi siitä, asioiko hän sosiaalitoimessa toimeentulotukiasioissa vai
hakeeko hän apua vaikeaan perhetilanteeseen.
Linda Järvensivu
Lähteet:
Järvensivu,
Linda 2014: Saamelaissosiaalityötä paikantamassa diskurssianalyysin keinoin.
Pro gradu-tutkielma. Lapin yliopisto.
Laki
sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 22.9.2000/812.
Saamen kielilaki
15.12.2003/1086.
Valkonen, Sanna 2009: Poliittinen saamelaisuus. Vastapaino. Tampere.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti