Teksti: Heidi
Patokoski ja Sari Huhta
Tulevaisuuden sosiaalityöntekijä - puoleksi kone, puoleksi ihminen?
Tätä
kysymystä pohdiskelevat Lapin
yliopiston SIMO III-opiskelijat
Sari Huhta ja Heidi
Patokoski. Sosiaalityön e-osaamisen
maisterikoulutus eli tuttavallisemmin
SIMO III on Lapin
yliopistossa syyskuussa 2011
alkanut koulutus. Koulutuksella
pyritään vastaamaan kuntien
palvelurakenteiden teknologisoitumiseen
ja sosiaalityöntekijöiden tarpeeseen
Oulun seudulla.
”ESR-rahoitteisen
maisterikoulutuksen tavoitteena on
tuottaa uudenlaista sosiaalityön
osaamista. Koulutuksesta valmistuvilla
on sosiaalityön ammatillisen
kelpoisuuden lisäksi valmiuksia
kehittää sosiaalialan toimintaa
ja palvelurakenteita teknologiaa
sosiaalityön lähtökohdista
hyödyntäen. ”
Näin
luvataan Lapin yliopiston verkkosivuilla. Mutta mikä on todellisuus?
Miten teknologia ja hyvinvointipalvelut saadaan kohtaamaan? Mitä
tämä teknologian hyödyntäminen sosiaalityössä loppupeleissä
on? Tekeekö toimeentulotukipäätöksiä jatkossa ”sossuntätien”
sijasta ohjelmoidut kyborgit? Vaikka sosiaalityöntekijöiden
empaattisuutta välillä kyseenalaistetaan, toivomme vastaukseen
tähän jälkimmäiseen kysymykseen olevan ei.
Raha
ei voi olla ainoa tuloksellisuuden mittari, vaikka teknologian
hyödyntäminen palvelurakenteissa onkin lähtenyt liikkeelle
taloudellisista kysymyksistä. Toisen ihmisen läsnäoloa ja
kasvokkain tapahtuvan kommunikoinnin tärkeyttä ei voi mitata
rahalla. Tämä tulisi muistaa erityisesti kun suunnitellaan verkossa
tarjottavia palveluista sosiaalityön asiakkaille. Sosiaalityön
asiakkaat ovat useimmiten yhteiskunnasta syrjäytyneitä tai matkalla
siihen suuntaan. Näiden ihmisten jättäminen pelkästään verkossa
tapahtuvien palveluiden varaan olisi yhteiskunnalle todellinen
karhunpalvelus. Sosiaalipalveluiden kulut pienenisivät
hetkellisesti, totta kai, sehän on selvää kun osalla asiakkaista
ei ole mahdollisuutta tietokoneen käyttämiseen saati osaamista
verkossa asiointiin. Ja vaikka kone ja osaaminen löytyisivätkin,
niin syrjäseuduilla asiat voivat tyssätä toimivan verkon
puuttumiseen. Globaalissa maailmassa tahtoo helposti unohtua, että
teknologian hyödyntämisen mahdollisuudet vaihtelevat, riippuen
siitä asutko Utsjoella vai Seinäjoella.
Mitä
lisäarvoa teknologialla sitten sosiaalialan palveluihin voi saada?
Tätä kysymystä olemme lähteneet opinnoissamme pikkuhiljaa
selvittelemään. Opintoihimme sivuaineena sisältyvä
informaatioteknologia on auttanut asiassa alkuun. Olemme oppineet jo
vähän, miten ”puhutaan insinööriä”. Tämä on tärkeä taito
meille, sillä tulevaisuudessa tulemme kehittämään
verkkopalveluita yhteistyössä it- insinöörien kanssa. Se, että
kummatkin osapuolet ovat samalla sivulla, auttaa palveluiden tilaajaa
sisältöjen määrittämisessä. Palveluiden tuottaja taas pystyy
nopeammin vastaamaan tilaajan tarpeisiin, kun tiedetään tarkkaan
mitä halutaan ja rajat missä voidaan toimia. Esimerkkejä
onnistuneesta informaatioteknologian hyödyntämisestä
hyvinvointipalveluissa ovat esimerkiksi KELA:n ja Verohallinnon
sivut. Myös erilaiset jalkautumiskokeilut ovat osoittautuneet
hyviksi, KELA:n neuvojien vierailu Suomi24-keskustelupalstalla oli
suuri menestys, jolle on mietitty myös jatkoa.
Vastaavanlaisia
palveluita soisimme tarjottavan myös jatkossa. Erityisesti nuoret ja
nuoret aikuiset ovat asiakasryhmä, jolle informaatioteknologian
hyödyntäminen on tullut jo äidinmaidossa. Tälle ryhmälle
verkossa ”hengailu” on arkipäivää. Heille palvelu on huonoa
palvelua, mikäli sitä ei ole verkossa. Tähän asiakasryhmään
tulisi sosiaalityönkin panostaa. Erityisesti nuorisososiaalityölle
olisi tässä suuret mahdollisuudet. Ennaltaehkäisevä verkossa
tarjottava sosiaalityö olisi taloudellista myös kuntien kannalta.
Nuoria ajatellen sosiaalityön pitäisi pystyä siirtymään verkkoon
ainakin osittain. Näin saataisiin päivitettyä palveluita
muuttuneen yhteiskunnan vaatimuksiin. Mutta asiakaskontakteista
täytyy silti pitää kiinni. Hyvää teknologian hyödyntämistä on
mielestämme se, että teknologia valjastetaan asiakkaan palveluun
entistä useammalla tasolla, sen sijaan että sen varjolla
supistettaisiin palvelut ainoastaan verkossa tapahtuvaan asiointiin.
Eli
jätetään ne kyborgit vielä hetkeksi odottamaan, mutta ollaan
kuitenkin tässä ajassa, kulkien rinta rinnan kehittyvän
teknologian kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti